Er is er één jarig hoera hoera, dat kan je wel zien,
dat is Héléna.
Na de kaarsjes blazen en zingen voor Héléna mocht ze haar favoriete liedje kiezen
om op te dansen en het werd er eentje van Camille.
om op te dansen en het werd er eentje van Camille.
Héléna bracht lekkere verse pannenkoeken en melkdrankjes mee.
We trokken hiermee naar het restaurant.
We trokken hiermee naar het restaurant.
en er werd gesmuld ...
Thema bos.
We toverden in de klas een winkel tevoorschijn vol met herfstvruchten.
De kleuters hielpen met de tekeningen en de prijzen te noteren.
De kleuters hielpen met de tekeningen en de prijzen te noteren.
Na het beluisteren van het verhaal twee vechtende eekhoorntjes leefden we ons in.
We veranderden in de twee eekhoorntjes.
Wie verzamelt er de meeste herfstvruchten voor zijn/haar wintervoorraad?
De kleuters werken met opdrachtkaartjes.
We veranderden in de twee eekhoorntjes.
Wie verzamelt er de meeste herfstvruchten voor zijn/haar wintervoorraad?
De kleuters werken met opdrachtkaartjes.
Met de 3 hoofdkleuren (rood, geel en blauw) gingen we aan de slag om herfstkleuren te mengen.
Al doende leerden ze om groen, bruin en oranje te mengen.
Zo konden ze een herfstbos schilderen op de schilderezels.
Zo konden ze een herfstbos schilderen op de schilderezels.
Er werd natuurlijk ook nog wat gespeeld, gepuzzeld en geleerd ...
Met de aangekochte herfstvruchten gingen ze aan de slag in het huisje.
Zoals het maken van soep of als herfstversiering.
Tekenen van een kindje in ons tekenboek.
Volg de weg van de bosdieren: schrijfpatronen oefenen.
Takken-mikado: wie kan als eerste de oranje tak bemachtigen
zonder de andere takken te laten bewegen?
zonder de andere takken te laten bewegen?
Met de takken leren we over dik, dikker, dikst - dun, dunner-dunst
lang, langer, langst - kort, korter, kortst
Zoek om het snelst hetzelfde voorwerp op de kaarten en verzamel zo als eerste alle schijfjes.
Ook in dit thema hadden we opnieuw een aanbod aan contractwerk:
1) op de computer de rij afwerken met herfstmateriaal
1) op de computer de rij afwerken met herfstmateriaal
2) zoek evenveel pompoenen als herfstblaadjes (tot 10) en leg deze samen
3) rijmen met themawoorden zoals blad-kat, pompoen-citroen, spin-kin.
4) een associatieoefening: de spin hoort in het web, een vogelverschrikker en een vogel horen samen...
We leerden een nieuwe themaletter: "B" van Bos, Bruin, Blad, Bolster ...
Als inoefening een kleurblaadje om alle "B's" te vinden.
Als inoefening een kleurblaadje om alle "B's" te vinden.
We leerden ook het versje van de "vijf herfstblaadjes" en dramatiseerden dit op verschillende manieren: als boom, als herfstblaadje of als de wind.
In de tweede week van het thema bos hebben we het vooral over "spinnen"
op vraag van de kleuters zelf.
op vraag van de kleuters zelf.
Hier spelen we spinnen-tikkertje.
Ben je getikt door één van de spinnen dan ga je eventjes in het web (zandput) gaan zitten.
Bij juf Lies werd het verhaal verteld van "De spin die het te druk had" van Eric Carle.
Daar hoort natuurlijk ook een echt spinnenweb en spin bij.
Op donderdag gingen we naar het bos.
Het werd een kort maar krachtig bezoek want na de middag speelde de regen ons parten.
Het werd een kort maar krachtig bezoek want na de middag speelde de regen ons parten.
met de laarzen in de modder en de plassen 😀
Nu mag het wel eens.
Nu mag het wel eens.
kleuters vonden een gewonde pad
We konden in de schuur bij het speelplein in het droge picknicken.
Gelukkig konden de ouders en grootouders ons wat vroeger oppikken zodat we in onze droge en warme klas nog wat aan de slag konden met ons gevonden herfstmateriaal.
Op vrijdag sloten we ons thema af met een kookactiviteit: spinnenkoekjes.
Juf Lies is jarig in de vakantie. We gingen haar verrassen met een zakje spinnenkoekjes.
Heel gepast voor een juf die jarig is op Halloween 🕷👻🕸.
Heel gepast voor een juf die jarig is op Halloween 🕷👻🕸.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten